8 februari 2014 telah pun
berlalu, pada tarikh tersebut genaplah ulangtahun kelahiran yang ke 111 Tunku
Abdul Rahman Putra Al-Haj, Perdana Menteri Malaysia yang pertama dan merupakan bapa
kemerdekaan Negara kita.Menyorot kembali sejarah kemerdekaan Tanah Melayu
selepas perang dunia ke dua membawa kita kepada ketokohan dan kegigihan Tunku
bersama rakan-rakan beliau dalam usaha memerdekan tanah melayu.Tunku semasa
mengumumkan kemerdekaan tanah melayu mengatakan yang Negara ini harus kekal
sebagai Negara yang mengamalkan demokrasi berasaskan prinsip keadilan dan
kebebasan (Wan Saiful Wan Jan, 2014).Jasa Tunku sangat besar, beliau bukan
sahaja mengetuai usaha untuk memerdekakan tanah melayu.Malah telah berusaha
untuk membentuk Persekutuan Malaysia yang menggabungkan Sarawak, Sabah,
Singapura dan Tanah Melayu pada ketika itu.Maka terbentuklah negara Malaysia, usaha
untuk menaikkan nama Malaysia di mata dunia tidak pernah terhenti. Malahan ia sentiasa
digerakkan oleh pemimpin-pemimpin kita sehingga ke hari ini.Usaha untuk
memelihara keamanan dan keharmonian diteruskan dengan perkongsian kuasa
diantara 3 kaum majoriti di Malaysia di mana kaum Melayu yang mengetuai pakatan
tersebut. Kejayaan Parti Perikatan yang menggabungkan UMNO, MCA, MIC dan diikuti oleh parti dari Sabah dan Sarawak
telah berjaya membawa keamanan yang manis kepada rakyat Malaysia. Kini Malaysia
berada di era globalisasi iaitu dunia tanpa sempadan, ia merupakan dunia
idealis barat yang mengimpikan dunia tanpa batasan dan setiap manusia bebas
untuk melakukan apa sahaja atas nama kebebasan dan hak asasi manusia.Idealis
globalisasi ini menyerap masuk ke dalam Malaysia dan mula merencanakan arus
pembangunan negara mengikut acuan mereka.Seiring dengan maklumat yang bergerak
pantas, pemimpin negara juga bertukar ganti. Daripada era televisiyen hitam
putih sehinggalah era kegemilangan facebook dan #tag twitter dan saf kepimpinan
negara diambil alih oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak, perdana menteri Malaysia
yang ke 6.
Kini era Najib bermula dan
diuji dari segenap sudut sehingga ke hari ini.Najib seperti juga mentornya
sebelum ini mempunyai visi dan misi yang tersendiri untuk memacu kemajuan
Malaysia menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.Ternyata
perjalanan Dato’ Seri Najib dan kabinetnya tidak mudah dalam merealiasikan
polisi dan dasar awam beliau.Banyak cabaran dan rintangan yang terpaksa beliau
hadapi demi menjadikan Malaysia sebuah negara bangsa yang berjaya. Jika dirumus
mengikut keadaan semasa sepanjang tempoh pemerintahan beliau, isu pengurusan ekonomi ,perpaduandan keselamatanmerupakan cabaran utama
beliau. Setelah mengambil alih tampuk pemerintahan, beliau memulakan kempen
memenangi hati rakyat Malaysia dengan melancarkan polisi popular beliau iaitu 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan Pencapaian
Diutamakan.Slogan beliau ini yang telah menjadi penanda aras kepada setiap
polisi kerajaan Malaysia di mana setiap polisi haruslah mesra rakyat dan
mendahulukan kepentingan rakyat di samping mengekalkan pencapaian di semua
sektor terutama sektor ekonomi. Sebagai contoh Dasar Rasionalisasi Subsidi yang telah digerakkan oleh kerajaan di
bawah Pelan Transformasi Kerajaan.Kerajaan
di bawah pimpinan Dato’ Seri Najib bercadang untuk merasionalisasi subsidi yang
telah diberikan kepada rakyat Malaysia dan menstrukturnya semula agar subsidi
tersebut sampai ke golongan sasaran.Maka Bantuan
Rakyat 1Malaysia di lancarkan sebagai satu medium penyaluran subsidi kepada
golongan sasaran iaitu golongan berpendapatan rendah.Kesannya subsidi ditarik
sedikit demi sedikit, bermula dengan subsidi minyak, gula, dan diikuti kenaikan
tariff elektrik dan secara tidak langsung ia meningkatkan kos sara hidup. Natijahnya
ramai yang memperlekeh slogan Rakyat Didahulukan ini di mana khalayak melihat
Kabinet Najib lebih cenderung untuk memindahkan beban kewangan defisit negara
kepada rakyat jelata yang baru sahaja menyambung talian hayat beliau di PRU yang
lepas.
Walau apa alasan yang
diberikan oleh kerajaan dalam perlaksanaan dasar rasionalisasi subsidi ini,
sebilangan rakyat tetap tersentap dan marah dengan keputusan kerajaan yang
mengejutkan ini. Di sebalik kemarahan rakyat jelata akibat daripada perlaksanaan
rasionalisasi subsidi ini masih ada sebilangan yang berfikir secara rasional
dan menerima keputusan tersebut dengan hati yang terbuka. Ditebak isu ini, adakah
kerajaan tidak mengambil kira pendapat rakyat dan kos hidup rakyat jelata dalam
isu rasionalisasi subsidi ini? Walau apa pun kerajaan tetap komited dalam
meningkatkan taraf kehidupan rakyat Malaysia dan mengurangkan kos hidup rakyat
jelata. Jika tidak mengapa kerajaan sanggup melaksanakan dasar kurang populis
tersebut.Rasionalnya di siniadalah perbelanjaan subsidi kerajaan telah meningkat dengan ketara daripada RM1.1
bilion pada 1999 kepada RM44.1 bilion pada 2013. Penamatan subsidi juga boleh mengakibatkan
political costs kepada Kerajaan yang memerintah. (Abdul Aziz, 2014).
Keputusan berani Dato’ Najib dalam isu subsidi ini membuktikan beliau berani
megambil keputusan yang tidak selari dengan arus emosi rakyat jelata.
Dasar rasionalisasi subsidi ini hanya merupakan
satu bingkisan kisah cabaran kerajaan dalam menguruskan ekonomi negara rakyat
yang berbilang kaum namun tidak dinafikan ia juga merupakan satu ujian yang
berat kepada pihak kerajaan ketika ini. Umum mengetahui iklim ekonomi dunia
ketika ini berada dalam keadaan tidak menentu setelah dunia dilanda krisis
kewangan Eropah pada tahun 2008. Menurut Rancangan Malaysia ke 10 (RMK10),
bagi merealisasikan Wawasan 2020,
pertumbuhan KDNK pada kadar6.0% setahun
diperlukan sepanjang tempoh Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) iaitu dari
tahun 2011 - 2015. Aspirasi ini
tidak akan tercapai tanpa transformasi ekonomi yang menyeluruh. Malah jika
transformasi tersebut tidak dilaksana, Malaysia bakal ketinggalan memandangkan
negara membangun yang lain berkembang pantas dan kian merapatkan jurang
kemajuan.Maka sejurus mengambil alih kerajaan, pada tahun 2010 Dato’ Seri Najib
telah meletakkan asas bagi Program
Transformasi Nasional (NTP) dengan memperkenalkan Program Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang bertunjangkan Model Ekonomi Baru (MEB) yang dilancarkan
pada awal tahun yang sama yang mempunyai visi untuk menjadikan Malaysia sebuah
negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Kejayaan program
transformasi tersebut amat menggalakkkan jika ia diterjemahkan di atas kertas
di mana ekonomi Malaysia kekal berdaya tahan dalam pertumbuhan ekonomi global
yang lebih perlahan dengan mencatat pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 5.6 peratus pada tahun
2012, mengatasi purata pertumbuhan Asia Pasifik sebanyak 3.8 peratus.Pihak luar
juga terus mengiktiraf kemajuan Malaysia yang pesat. Sebagai contoh, World
Bank telah menaikkan ranking global Malaysia dalam Doing Business Report
daripada tangga ke-18 pada tahun 2012 kepada tangga ke-12 pada tahun 2013
mendahului Sweden, Taiwan, Jerman, Jepun dan Switzerland. Indeks keyakinan AT
Kearney untuk Malaysia meningkat daripada kedudukan ke-21 pada tahun 2010
kepada kedudukan ke-10 pada tahun 2012, mengatasi Perancis, Korea Selatan,
Thailand, Vietnam, Kanada dan Turki. Cabang NKEA di bawah ETP telah membuahkan
hasil kepada negara contohnya Projek
Pembangunan Integrasi Kilang Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID)
Petronas yang bernilai RM60 bilion di Johor di bawah NKEA Minyak, Gas dan
Tenaga, yang dilancarkan pada tahun 2013 adalah pelaburan lapangan hijau
terbesar di Asia Pasifik. Sementara itu projek My Rapid Transit (MRT) dilancarkan bagi mengurangkan kesesakan
jalan di Bandar Kuala Lumpur dan disekitarnya dan pelbagai lagi perojek dan
insentif diberikan oleh Kerajaan Malaysia kepada rakyat jelata demi
kelangsungan sebuah legasi pemerintahan.
Cabaran dalam pengurusan perpaduan dikalangan rakyat berbilang bangsa juga
merupakan satu cabaran utama Kerajaan ketika ini.Umum mengetahui Malaysia
dibentuk di atas dasar permuafakatan di antara tiga etnik utama iaitu Melayu,
India dan Cina.Permuafakatan ini membawa semangat tolak ansur dan persefahaman
dikalangan elit bangsa era tanah melayu ketika itu dan semangatnya dikekalkan
sehingga ke hari ini. Persoalannya apakah semangat permuafakatan tersebut kekal
utuh ataupun ia hanya pada nama? Prinsip jus soli dan kontrak sosial telah
mengikat semangat perpaduan rakyat tanah melayu ketika itu dan seharusnya momentum
semangat itu kekal sama hingga ke hari ini. Namun demikian, Malaysia di tebak
dengan isu perpaduan dikalangan rakyatnya apabila banyak isu berkaitan dengan
perpaduan bangsa yang terjadi ketika ini.Kini rakyat Malaysia bebas untuk
menyuarakan apa sahaja pendapat atas nama kebebasan bersuara. Kemudahan
internet, SMS dan pelbagai saluran dalam talian digunakan secara menyeluruh
untuk menyuarakan pendapat dan kritikan terhadap sesuatu isu. Kebebasan
bersuara yang menjadi trend terkini ini dikhuatiri akan menjejaskan proses
integrasi nasional yang cuba diusahakan oleh Kerajaan. Sedar akan hakikat
perkembangan yang tidak sihat ini, Majlis
Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) ditubuhkan pada 25 November 2013
menggantikan Panel Penasihat Perpaduan Negara.
Majlis ini dianggotai oleh 30 tokoh masyarakat, ahli akademik, pemikir, ahli
politik kerajaan dan pembangkang dan NGO yang diharap dapat memperkasa
keharmonian ke arah penyatuan nasional negara ini. Malahan Perdana Menteri
Dato’ Seri Najib Tun Razak telah mengambil inisiatif dengan menggariskan 7
kunci utama dalam usaha menjayakan perpaduan nasional dalam kalangan rakyat
pelbagai kaum di Malaysia. Tujuh panduan itu juga mengambil kira Model Ekonomi
Baru dan menjaga sensitiviti pelbagai kaum dengan Rukun Negara sebagai panduan
(Jessica Ong, 2014)
Perpaduan diantara kaum majoriti di negara ini
amatlah penting kerana ia merupakan kunci kepada kemamkuran dan kemajuan
negara. Negara tidak akan maju jika rakyatnya bertelagah setiap masa, ia akan
merencatkan proses pembangunan sesebuah negara dan akan menjerumuskan negara
tersebut ke kancah perang saudara seperti apa yang berlaku di Somalia, Chad, Rwanda dan negara lain.Namun
demikian kita harus berbangga kerana tidak ada negara yang berbilang bangsa dan
bahasa yang dibentuk atas dasar tolak ansur yang berjaya seperti Malaysia
(Mahathir Mohammad, 2011).Jika ingin dibandingkan negara yang diasaskan dengan
satu bangsa/etnik seperti Indonesia,
flipina, Myanmar, kemboja dan lain-lain jelas kita maju dihadapan
berbanding dengan mereka semua.Walaupun di Malaysia rakyatnya masih mencari
titik-titik persefahaman di antara kaum, tetapi kita masih bebas untuk
mengamalkan kehidupan dan budaya masing-masing tanpa ada gangguan.Namun
demikian, isu-isu sensitif seperti isu agama dan hak keistimewaan orang melayu
yang sering dipertikaikan oleh pihak-pihak tertentu bakal menjejaskan
keharmonian kaum di negara ini. Cabaran terbesar kerajaan adalah untuk mencari
titik persefahaman di tengah-tengah kemelut dan angin perubahan moden yang
melanda generasi kini. Usaha ke arah penyatuan dan perpaduan melalui Prinsip Rukun Negara, Lagu Negaraku,
Program Latihan Khidmat Negara dan undang-undang
yang berteraskan Perlembagaan Persekutan
dampak seperti sudah melewati zaman ketika ini. Ketelusan media massa dan alam
maya menjadi igauan ngeri dan memberikan satu cabaran dalam menguruskan
persepsi masyarakat terhadap semangat permuafakatan nasional.
Sementara itu, cabaran terbaru Malaysia ketika
ini ialah soal keselamatan dalam
negara.Selain dari isu-isu keselamatan domestik yang berlaku setiap hari,
negara dikejutkan dengan insiden pencorobohan pengganas Sulu di Lahad Datu Sabah Pada Mac 2013.Ternyata
insiden pencorobohan tersebut telah membuka mata rakyat Malaysia tentang betapa
senangnya perairan Malaysia di Sabah diceroboh oleh musuh tanpa dikesan.
Insiden tersebut yang pada mulanya cuba ditangani sebaiknya oleh Polis Diraja Malaysia tanpa melibatkan
kekerasan telah menjadi satu mimpi ngeri apabila seorang demi seorang anggota
polis Malaysia mati akibat diserang oleh pengganas Sulu.Kematian 10 orang anggota
polis ini telah meruntun hati sebilangan rakyat Malaysia yang sentiasa
mengikuti perkembangan insiden tersebut setiap hari.Insiden pencerobohan yang
diketuai oleh Jamalul Kiram III itu telah memaksa Malaysia untuk mengkaji
semula dasar pertahanan negara. Sebagai jaminan peristiwa tersebut tidak akan
berulang, Kerajaan telah menubuhkan Pusat Pemerintahan Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah
(ESSCOM) di
Lahad Datu Sabah. Sementara itu pula,
Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam reaksinya pula akan mengubahsuai
pelan pembangunan strategiknya yang sebelum ini memberikan tumpuan kepada ancaman
berbentuk konvensional (Bernama, 2013). Namun muncul pula persoalan adakah
peristiwa pencorobohan kedaulatan ini tidak akan berulang di masa hadapan
kerana pada ketika ini dunia sedang berada di ambang peperangan, isu
keselamatan dan kedaulatan negara hanya mainan bagi negara lain. Lihat sahaja
peperangan di Syria dan Palestin, “Arab
Spring” di Mesir yang berulang kembali selepas kudeta yang menumbangkan
Hosni Mubarak telah berjaya. Namun Perdana Menteri telah menyatakan komitment
kerajaan dalam mempertahankan kedaulatan Malaysia dari terus diceroboh di masa
akan datang.
7 Mac 2014 baru-baru ini pula, dunia dikejutkan dengan kehilangan
pesawat MAS MH370 yang masih belum
terjawab sehingga hari ini.Ketika artikel ini ditulis insiden kehilangan MH370
telah memasuki hari ke 12 dan jawapan yang konkrit di atas kehilangan tersebut
masih belum diberikan, yang timbul hanyalah persoalan demi persoalan.Banyak
spekulasi timbul akibat insiden kehilangan tersebut, segala macam teori
termasuk teori konspirasi mula dicanang oleh pihak tertentu bagi merungkai
misteri kehilangan ini.Namun demikian, di sebalik misteri kehilangan tersebut,
timbul pula persepsi tentang betapa lemahnya kawalan keselamatan kita. Jika ia
benar satu isu rampasan dan pencorobohan berprofil tinggi, maka sejarah telah
berulang. Jika di lahad datu Malaysia diceroboh melalui jalan laut, hari ini
kedaulatan Malaysia diceroboh melalui jalan udara.Malaysia berada di dalam
keadaan yang lemah pada ketika insiden ini berlaku, ini kerana Malaysia tidak
mempunyai pengalaman yang sebegini rupa sejak peristiwa pesawat MAS terhempas
di Tanjung Kupang.Tetapi insiden
kehilangan pesawat ini juga merupakan satu perkara baru dalam kes kehilangan
pesawat komersial dan diakui tidak pernah berlaku di mana-mana negara sebelum
ini.Pengarah Agensi Perisikan Pusat
Amerika (CIA) John Brennan dalam kenyataanya kepada Reuters berkata
kehilangan pesawat MH370 ini masih disifatkan sebagai misteri.Tun Dr Mahathir Mohammad juga
menyatakan kewajaran pesawat tersebut hilang dan tidak dapat dikesan oleh radar
tentera yang canggih yang dimiliki AS dan China.Disebalik operasi mencari dan
menyelamat yang telah digembleng dan kritikan, pujian harus diberikan kepada
Malaysia kerana berjaya menyelaras operasi SAR ini yang melibatkan 26 negara
(setakat artikel ini ditulis) walaupun ia merupakan perkara yang baru dan asing
bagi Kerajaan Malaysia. Malah penyertaan negara sehingga luar ASEAN telah
memberikan satu persepsi positif kerana terbukti Kerajaan Malaysia telah
berjaya dalam dasar luarnya dan
mempunyai hubungan yang sangat baik dengan negara-negara dalam kelompok negara
ASEAN dan luar ASEAN.
Ketiga – tiga cabaran yang
dibincangkan tersebut merupakan satu rumusan kepada cabaran utama Malaysia di
bawah pimpinan Dato’ Seri Najib ketika ini. ketiga-tiga cabaran ini memerlukan
sentuhan tangan dan idea mereka yang bijak dalam percaturan agar ia mampu
diuruskan dengan baik tanpa timbul sebarang isu dan polemik di masa hadapan. Cabaran dari aspek ekonomi amat kritikal,
kerana ia merupakan satu kunci kepada keharmonian diantara kaum. Keganasan
diantara kaum dan ketidakpuashatian amat mudah berlaku jika ekonomi negara
tidak diuruskan dengn sebaiknya, lebih – lebih lagi negara Malaysia yang berbilang
banga dan bahasa. Isu-isu seperti kenaikan harga rumah dan kos sara hidup perlu
penyelesaian konkrit dari pihak kerajaan. Spekulasi
harga rumah perlu dihentikan oleh pihak berwajib, ini adalah untuk
memastikan harga rumah di Malaysia kekal di paras mampu milik.Peranan orang tengah dalam membekal
barangan runcit juga perlu dihapuskan bagi mengurangkan kos peruncit membeli
bekalan mereka dan sekaligus mengurangkan harga barang. Begitu juga dengan paras hutang
negara yangberjumlah RM519.4 bilion atau
54.8% daripada KDNK pada tahun 2013 menghampiri had siling 55% merupakan satu isu kritikal yang perlu diuruskan oleh kerajaan(Abdul
Aziz, 2014). Krisis hutang ini jika tidak ditangani dengan baik akan
menjerumuskan negara ke kancah krisis muflis seperti apa yang berlaku kepada Greece yang muflis akibat krisis hutang
yang tinggi. Kerajaan juga harus bijak dan efektif dalam menguruskan persepsi masyarakat terhadap dasar awam yang dirancang
seperti perlaksanaan Cukai Barangan dan
Perkhidmatan (GST) kerana di situ terletak kunci penguatkuasaan polisi yang
berkesan.Bantuan Rakyat 1 Malaysia juga perlu diperhalusi di
masa akan datang kerana ianya hanya merupakan satu penyelesaian jangka pendek
tanpa penyelesaian konkrit jangka panjang. Seharusnya kerajaan harus mencari
mekanisma terbaru dalam mengagihkan subsidi dengan lebih efektif agar ia sampai
ke golongan sasaran. Segala bentuk bantuan daripada kerajaan kepada rakyat
ketika ini hanya bersifat sementara kerana jika berlakunya peralihan kepimpinan
pasti ia akan dimansuhkan dan digantikan dengan model yang baru oleh kerajaan
yang baru. Oleh itu seharusnya pemimpin politik di negara ini juga memainkan
peranan yang penting dalam membangunkan negara dan mengenepikan perbezaan
politik agar setiap polisi yang baik seperti Wawasan 2020akan diteruskan walaupun berlaku pertukaran kepimpinan.
Cabaran perpaduan di
kalangan etnik di Malaysia juga perlu ditangangi dengan sebaik mungkin. Ia
lumrah dalam kehidupan yang diwarnai oleh etnik yang berbeza – beza akan ada
satu dua perbalahan dan ketidakpuas hatian berlaku. Namun ia mampu diatasi diatasi
jika pemimpin bijak mendengar keluhan dan nadi rakyat dan bertindak tepat pada
tempat dan masanya. Menurut Professor
Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin dalam buku Modul Hubungan Etnik,
beliau menyatakan kita telah masuk ke era ke tiga dalam fasa hubungan etnik
iaitu Era Kesepaduan Sosial. Era
kesepaduan social ini telah membawa satu dimensi baru dalam konsep perpaduan di
negara kita. Jika kita sudah meninggalkan episod hitam 13 Mei 1969, kini Malaysia diancam dengan teknologi terkini seperti
sms, facebook, twitter, whatsaapps dan sebagainya yang berpotensi untuk
menggugat keharmonian antara kaum. Melalui teknologi ini, rakyat Malaysia bebas
untuk menyuarakan apa sahaja pendapat dan ketidakpuashatian berhubung isu
tertentu termasuk isu sensitif seperti isu kalimah
Allah yang melanda negara ketika ini. Ada pendapat menyatakan konsep
perpaduan kini adalah milik semua, ia bukan lagi tugas utama kerajaan dalam
menyatupadukan rakyat Malaysia. Ia kini merupakan tugas utama rakyat Malaysia
di mana rakyat harus berusaha dalam mencari titik persefahaman dan perpaduan
diantara mereka agar Malaysia kekal maju dan bersaing tanpa halangan dari
masalah hubungan diantara kaum.Di samping itu juga, kebergantungan Kerajaan dan
Jabatan Integriti Nasional kepada Prinsip Rukun Negara, Lagu Negaraku dan
Perlembagaan Persekutuansebagai wadah perpaduan dampak seperti sudah tidak
sesuai untuk diteruskan di era teknologi maklumat ini.Malahan ada pihak-pihak
yang lantang mempertikai Perlembagaan Persekutuan dan mempersenda lagu Negaraku
di Youtube sebelum ini. Kerajaan perlu mengambil inisiatif yang lebih dekat di
hati rakyat terutama generasi Gen-Y yang bakal menjadi pemimpin negara di masa
akan datang.
Cabaran dalam isu
keselamatan negara juga perlu diambil berat oleh Kerajaan dan agensi di
bawahnya agar rakyat Malaysia terus berasa selamat berada di Malaysia. Isu
keselamatan negara juga berkait rapat dengan isu ekonomi kerana pelancong luar
tidak akan datang melawat Malaysia jika mereka mempunyai persepsi negatif
tentang tahap keselamatan Malaysia. Seperti Thailand, krisis politik yang
melanda Thailand ketika ini telah menakutkan pelancong untuk melawat Thailand
kerana bimbang akan keselamatan mereka di sana. Malahan pelabur-pelabur asing
juga takut untuk melabur di Thailand kerana ketidaktentuan iklim politik di
sana (Mohammad Agus Yusuf, 2005). Sebagai contoh insiden kehilangan MH370, kita
tidak tahu adakah insiden kehilangan MH370 ini bakal memberikan kesan yang
besar ataupun tidakterhadapKempenTahun
Melawat Malaysia 2014 yang menjadi salah satu penyumbang besar kepada pendapatan negara kerana ia juga akan
merancakkan industri lain-lain subsektor dalam sektor perkhidmatan seperti
subsektor runcit. Tentang isu keselamatan, fokus kini adalah bagaimana kerajaan
dan pihak berkuasa akan membina satu tembok pertahanan yang kukuh bagi menjamin
insiden yang sama tidak akan berulang di masa akan datang. Kajian dasar
pertahanan nasional juga perlu dikaji dengan penambahan asset-aset penting
keselamatan negara seperti helikopter perang, jet tempur, kapal selam, altileri
dan lain lain. Walaupun aset –aset ini penting, tetapi apa yang perlu
difokuskan oleh kerajaan dalam hal ini adalah tentang aspek pembangunan
manusia. Kunci kejayaan misi ketenteraan dan pertahanan negara adalah terletak
kepada ketahanan mental dan fizikal askarnya. Jika mental dan fizikal askar
lemah maka jawapannya hanya kematian yang akan diundang. Sebagai contoh bagaimana pihak Amerika Syarikattewas kepada Vietnam dan pihak Soviet tewas kepada pejuang mujahidin
Afghanistan yang tidak mempunyai langung aset ketenteraan canggih seperti
dua kuasa besar dunia ini. Kejayaan tentera Vietnam dan Mujahidin Afghanistan
membuktikan kecanggihan teknologi tidak mampu menandingi kepintaran dan
strategi yang dirancang oleh mereka yang mempunyai kekuatan mental dan fizikal
yang tinggi. Oleh yang demikian pihak Angkatan Tentera Darat, Laut, Udara dan
Polis harus menekankan aspek mental dan daya ketahanan fizikal anggota mereka
bagi menghadapi ancaman keselamatan global. Senjata yang canggih digandingkan
dengan askar yang mempunyai daya ketahanan mental dan fizikal merupakan satu pakej
lengkap dalam seni pertahanan nasional.
Dalam merealisasikan impian Malaysia untuk
menjadi negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020, Malaysia
memerlukan satu pelan pembangunan yang menyeluruh dari semua aspek termasuk
aspek kerohanian yang kian diabaikan ketika ini. Dunia kini berada di satu
persimpangan dan di dimensi yang berbeza dari sebelum ini. Dimensi baru ini
menjadikan Malaysia sangat memerlukan pemimpin-pemimpin yang berjiwa rakyat,
yang kekal progresif dalam semua keadaan, yang berintegriti,mempunyai pandangan
yang jauh, zuhud serta mereka yang mempunyai semangat persefahaman yang tinggi
dalam memajukan Malaysia dengan mengenepikan perbezaan pendapat dan ideologi
politik. Seharusnya kebajikan rakyat diutamakan dalam segenap ruang aspek
politik. Begitu juga dengan rakyat di Malaysia di mana rakyat Malaysia harus
bangkit dari lena, bangkit dari perpecahan dan perbezaan pendapat yang jumud
agar kita dapat keluar dari kepompong kedaifan dan bersatu di atas nama Bangsa Malaysia. Perubahan tidak akan
berlaku dalam satu hari, satu malam, satu bulan mahupun satu tahun. Perubahan
memerlukan satu konsistensi yang berterusan bertunjangkan komitmen dan usaha
dedikasi ke arah kerjasama yang lebih erat di kalangan bangsa di Malaysia. Apabila kita mampu mengenepikan soal perbezaan
maka barulah kita dapat berbincang soal perpaduan. Jika perpaduan kita kekal ibarat besi waja, maka Malaysia bakal menongkah arus
dan berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan negara kuasa besar dunia dalam
mencorak kehidupan arus perdana ke arah yang lebih baik dari hari semalam.
No comments:
Post a Comment